Co to jest personal branding / marketing osobisty

personal branding

Co to jest marka osobista (persona brand)?

Spójrz na siebie jako na markę:

Dołączasz do zespołu, po drodze uczysz się nowych rzeczy, zdobywasz nowe umiejętności, pracujesz przy projekcie, później kolejnym projekcie. I jeśli jesteś bystry nauczysz się jak wyróżnić się na tle innych inteligentnych ludzi.
―Tom Peters, The Brand Called You, Fast Company, 1997 (pierwsza wzmianka o personal brandingu)

Twoja marka to obrazy, które przychodzą ludziom do głowy, kiedy myślą o Tobie. Albo jeszcze lepiej: Twoja marka to historia o Tobie, którą opowiadają sobie ludzie we własnej głowie.

Tworzenie silnej marki osobistej to proces.

Kiedy działasz, tworzysz historie. Nawet kiedy wydaje Ci się, że nikt na Ciebie nie patrzy, a ktoś akurat rzucił okiem, tworzysz historie.

Marka to suma wszystkich punktów stycznych.
―Guy Smith, Silicon Strategies Marketing

Czy można udowodnić siebie w minutę i bez ruszania się z miejsca?

Historie osobiste często dotyczą przezwyciężania problemów. Opowiedz o tym jak poradziłaś sobie z problemem:

  • Historia to towarzyski prezent.
  • Historia daje podgląd Twojego stylu działania.
  • Historię łatwo zapamiętać i wrzucić do rozmowy.

Jeśli Twoją personal brand jest „skuteczność”, to opowiedzenie o tym jak „skutecznie” poradziłaś sobie z obiekcjami współpracowników wzmacnia skojarzenie Ty-skuteczność. Można

Marketing osobisty pomaga osiągać Twoje profesjonalne cele.

Personal branding to zarządzanie wiedzą na swój temat.

  • Menedżer, który ma silną markę, pomaga współpracownikom podejmować decyzje względem własnej osoby i unika przypadkowych zadań.
  • Sprzedawca, którego marka komplementuje produkt, usprawnia sprzedaż. Ludzie kupią osobę, a w drugiej kolejności kupią produkt.     
  • Profesjonalista, który komunikuje co może przynieść do wspólnego stołu, otrzyma więcej zleceń. Ludzie słuchając historii mogą dojść do przekonania, że ktoś taki jest im potrzebny. 

Większość osób nie poświęca zbyt wiele czasu na zastanowienie się i zostawia innym definiowanie własnej tożsamości.

Najważniejsza jest Twoja historia.

Ludzie nie kupują tego co robisz. Kupują DLACZEGO
―Fred Miller

Czy to jest strona www czy rozmowa  – musisz podnieść trudność w pytaniu jaka jest Twoja historia: Co sprawiło, że jesteś na tym etapie, na którym jesteś. Na czym Tobie naprawdę zależy. Co Ciebie motywuje. 

Jeśli nie opowiesz swojej historii, ludzie opowiedzą ją sobie sami, a wówczas tracisz kontrolę nad komunikacją. 

Szkolenie: Narracyjny personal branding/ marketing osobisty