Zdefiniuj markę osobistą w czterech krokach – Twój przewodnik 

Wartości marki osobistej – personal brand

Każdy ma markę. Pozytywną, negatywną, neutralną. Marka to nie jest opcja.

Nolens volens, jesteś marką. Żyjąc wśród ludzi powodujesz, że jakieś skojarzenia istnieją.

Większość osób nie zna i nie komunikuje swojej marki. Zostawiamy definiowanie naszej tożsamości innym.

Chcesz odkryć własną markę? To wymaga wejrzenia w siebie, ukierunkowanej refleksji, lawiny pytań i podniesienia trudności w niektórych pytaniach.

Wspólnym mianownikiem dla Twojej osoby jest jakaś wartość. Bo ja wiem, dajmy na to, rywalizacyjność. Wartość powraca w tym co robisz, jak to robisz, co mówisz, jak to mówisz i jak przy tym wyglądasz.

Posługuj się tablicą z wartościami marki osobistej. W czterech krokach wyłuskasz wartość, która jest esencją Twojej marki.

1. Najpierw uwzględnij swoją autentyczność

Personal branding to życio-projekt. Chodzi o życie zgodne z własnymi wartościami. Jakiekolwiek one są. Osoby, którym udaje się odkryć i żyć zgodnie ze swoimi wartościami są odbierane jako spójne i autentyczne.

Jeśli myślisz tylko o pieniądzach – to świetnie. (Ludzie lubią robić interesy z kimś, kto otwarcie lubi pieniądze). Na tym etapie rzecz polega na tym, aby zidentyfikować wartości, które są dla Ciebie prawdziwe, cokolwiek to jest.

Rzecz w tym, aby gęsto strzelać i podkreślić jak najwięcej wartości, które wpisują się w Twoją osobę. Są na to trzy sposoby:

Sposób 1: Podkreśl wartości, które są dla Ciebie ważne. 

Albo inaczej:

Jakimi wartościami kierujesz się w życiu? Jaka siła sprawia, że chodzisz po świecie?

Albo jeszcze inaczej:

Jakimi słowami siebie określisz?

Sposób 2: Jeff Bezos, szef Amazonu, ma na ten temat coś do powiedzenia:

Twoja marka to jest to, co mówią o tobie ludzie, kiedy nie ma ciebie w pokoju.

Co mówią o Tobie ludzie?

Przyjaciele / znajomi / rodzina mówią o mnie, że jestem …  

Ludzie w pracy mówią o mnie, że jestem … 

Podkreśl te wartości.

Sposób 3: Kwestionariusza Prousta najlepiej robić z przyjaciółmi po lampce wina. In vino veritas

Te pytanie pomagają wejrzeć w siebie:

Jaka jest główna cecha Twojej osobowości?

Jakich cech szukasz u mężczyzn?

Jakich cech szukasz u kobiet?

Jakich cech szukasz u przyjaciół?

Twoja największa wada?

Twoja dewiza?

Można być tylko sobą: pytanie JAK?

– Jerzy Bralczyk

2. Następnie wybierz wartości, które rezonują z otoczeniem

Myślisz czasami o sobie jako marce?

Target – jest takie nieładne amerykańskie słowo, które znaczy „cel”. Target może być wewnętrzny, kiedy pracujesz w firmie, albo zewnętrzny, kiedy masz kontakt z klientami.

To jest duże pytanie:

Jakich wartości / cech szukają w osobie takiej, jak Ty? Mając już wartości, które są dla Ciebie prawdziwe, zakreśl te wartości które mają dla Twojego otoczenia znaczenie – które są pożądane przez odbiorców.

Oraz subpytania:

Target wewnętrzny: Jeśli jesteś menedżerem …

Które wartości są cenione w organizacji? Które wartości cenią Twoi współpracownicy / przełożeni / podwładni? Jakich cech / atrybutów szukają w kimś takim, jak Ty?

Wyobraź sobie, że przygotowujesz się do przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Chcesz zatrudnić kogoś na stanowisko (1) które obecnie sprawujesz albo to (2) do którego aspirujesz. O jakie umiejętności, atrybuty czy cechy charakteru chcesz zapytać kandydata? Co pozwoli Ci oszacować kandydata pod kątem stanowiska czy roli? Który atrybut (wartość) jest kluczowa dla efektywności tej pracy?

Target zewnętrzny: Jeśli jesteś sprzedawcą / doradcą …

Klienci potrzebują pewności siebie, aby podejmować decyzje. Wartość marki, która komplementuje produkt albo licuje z usługą, którą sprzedajesz, dodaje klientowi pewności siebie:

Wyobraź sobie, że sprzedajesz swoją Sprawę (produkt / usługę / pomysł / projekt …) Jakimi m.in. słowami lubisz określać swój produkt / usługę / projekt / pomysł?

Które atrybuty osobiste komplementują to, co oferujesz?

Kiedy demonstrujesz cechy, których klient szuka w doradcy, dodajesz klientowi pewności siebie i pomagasz w podejmowaniu decyzji:

Jakich cech szukają klienci w kimś takim jak Ty?

Pomagasz klientom, kiedy wartość Twojej marki stanowi obietnicę dobrej współpracy:

Które wartości stanowią obietnicę łatwiejszej współpracy?

Który atrybut pomoże ludziom Tobie zaufać?

Jeśli jesteś konsultantem / free-lancerem / przedsiębiorcą … 

Twoja marka stanowi obietnicę tego, co przyniesiesz do wspólnego stołu.

Twój biznes / osoba przyciąga określony typ osoby. Kim są odbiorcy Twojej marki? Jakich wartości / cech szukają w osobie takiej, jak Ty?

Która wartość daje obietnicę dobrej współpracy?

Klienci mogą żywić przekonanie, że ktoś taki jak Ty jest im potrzebny, tymczasem, chodzi o to, aby Ciebie lubili chcieli współpracować właśnie z Tobą, a nie z kimś podobnym, kto robi coś podobnego.

Która wartość sprawi, że odbiorcy Ciebie polubią?

Która wartość sprawia, że odbiorcy się Tobą zainteresują?

3. Dalej, znajdź swoje USP, unikalne propozycje sprzedażowe 

Mając już wartość, która jest autentyczna i poszukiwana, znajdź wartości, które Ciebie wyróżniają.

Określenie “personal brand” pojawiło się w 1997 roku. Ukuł je Tom Peters w artykule “The Brand Called You”, który ukazał się w Fast Company:

Dołączasz do zespołu, po drodze uczysz się nowych rzeczy, zdobywasz nowe umiejętności, pracujesz przy projekcie, później kolejnym projekcie. I jeśli jesteś bystry nauczysz się jak wyróżnić się na tle innych inteligentnych ludzi.

―Tom Peters, The Brand Called You, Fast Company, 1997

Masz już podkreślone wartości, które są dla Ciebie prawdziwie i zakreślone wartości, które są poszukiwane? Popatrz na szort-listę wartości prawdziwych i poszukiwanych przez taki pryzmat:

Które atrybuty Ciebie wyróżniają tle innych podobnych ludzi?

Które wartość czynią Ciebie unikalną wewnątrz grupy lub w organizacji?

Które wartości będzie innym trudno skopiować? W czym przodujesz?

Które atrybuty mają dla Ciebie potencjał? Które atrybuty mają potencjał dla Twoich przyszłych działań?

Które atrybuty dają Ci pewność siebie?

4. Wreszcie, wybierz wartość, która definiuje Ciebie jako markę

Wyłuskałeś już wartości, które są autentyczne, poszukiwane oraz które Ciebie wyróżniają? Wybierz jedną wartość, na której zogniskujesz swoje wysiłki personal brandingowe.

Silne marki starają się zapanować nad jednym słowem.

Google posiada słowo “szukaj”.

Volvo posiada słowo “bezpieczeństwo”.

Starbucks posiada słowo “kawa”.

Ikea posiada słowo „meble”.

Wyobraź sobie, że chcesz zapanować nad jednym słowem. Które słowo powinno się z Tobą kojarzyć?

%d bloggers like this: