Dedykowane programy szkoleniowe: szkolenia wewnętrzne stacjonarne i wyjazdowe ● wykłady dla kadry zarządzającej w siedzibie firmy ● coaching grupowy (team coaching) dla liderów zespołów i dla zespołów zadaniowych ● 1-dniowe seminaria w siedzibie firmy ● szkolenia jednoosobowe ● szkolenia po angielsku
Zwrot z inwestycji w storytelling dla menedżerów
Komunikacja interpersonalna to narzędzie pracy menedżera. Menedżer pracuje swoimi umiejętnościami komunikacyjnymi. Albo jeszcze inaczej: menedżer pracuje słowami.
Psycholog organizacyjny Henry Mintzberg zrobił w firmach badania terenowe metodą shadowingu, które polegały na tym, że chodził za menedżerami „jak cień” na zebrania, spotkania, a nawet przesiadywał cicho jak mysz w ich pokojach i skrupulatnie notował.
Wyniki opisał w słynnej książce „Nature Of Managerial Work”:
Menedżer przez 80% swojego czasu pracy mówi. Mówienie to jedno, a efektywne mówienie to co innego. Ludzie wyłączają się, nie słuchają, nie nadążają, nie angażują się albo nie pamiętają.
Jeśli menedżer posiada dobre umiejętności komunikacyjne, to jest bardziej efektywny w tym, co robi.
Dlaczego storytelling?
- Historii słuchamy chętnie i łatwo utożsamiamy się z nimi, podczas gdy dane, wykresy, listy czy puste słowa jak „synergia” albo „zaangażowanie w zespole” nie robią na nas wrażenia, nie wywołują żadnej reakcji.
- Narzędzia analityczne to ryzyko, że nikt nie słucha, nie nadąża, nie zapamięta albo się nie zaangażuje. Historie to sposób na dotarcie do ludzkiej wrażliwości. Dane i tym podobne slajdy tego nie potrafią.
- Storytelling menedżerski to budowanie zaufania podwładnych, motywowanie, coaching pracowników, przekonywanie, prezentowanie, komunikowanie zmiany, rozwiewanie obiekcji i budowanie relacji w pracy:
21 zastosowań storytellingu menedżerskiego:
- inspirowanie przedsiębiorczości / kreatywnych działań
- modelowanie zachowań / działań (instruowanie, przekazywanie wiedzy know how)
- tworzenie poczucia potrzeby
- tworzenie poczucia natychmiastowości
- oduczanie dysfunkcjonalnych zachowań
- ostrzeganie przed złymi skutkami zaniedbania
- motywowanie
- przekazywanie informacji na slajdach
- anagażowanie ludzi we wspólny cel
- wdrażanie wartości operacyjnych (jak „ponawianie prób”)
- uprzedzanie obiekcji
- komunikowanie „strategicznej” wiedzy o sobie
- budowanie zaufania do własnej osoby
- wzbudzanie sympatii
- komunikowanie wizji
- sprzedaż produktu / usługi
- wzbudzanie zaufania do marki
- komunikowanie misji firmowej
- wyjaśnianie złożonych idei / koncepcji
- zachęcanie do rozwiązywania problemów na własną rękę / ustalania dla siebie celu
- „sprzedawanie” przekonań / idei
Storytelling umożliwia zarządzanie uwagą odbiorców prezentacji
Ludzie szybko się wyłączają.
…ludzie w większości sytuacji zawodowych nie słuchają zbyt uważnie. Mentalnie planują listę rzeczy do zrobienia, wspominają ostatnią imprezę, myślą o lunchu albo o czymkolwiek. Mogą być świadomi tego, że ktoś do nich mówi i mogą wiedzieć w jakimś niejasnym, peryferyjnym sensie o czym jest mowa.
~ Steven Denning, Leader’s Guide to Storytelling
Historii słuchamy chętnie.
Dzięki storytellingowi łatwo motywować i angażować ludzi
Dane nie angażują. Angażujemy się na bazie przeżycia. Kiedy opowiadasz, dostarczasz przeżycia.
Odpowiednie techniki storytellingowe umożliwiają uprzedzanie obiekcji, np. w procesie zmiany
Opowiadając właściwą historię można dać ludziom do zrozumienia, że wiesz co ich niepokoi.
Inspirowanie członków zespołu tworzy samo-napędzający i samo-sterowny zespół
Historie to rozbudowane metafory. Pracownik sam znajdzie rozwiązanie, ustali dla siebie cel, zaangażuje się i będzie miał satysfakcję.
Właściwa historia łagodzi przebieg konfliktu i daje przewagę w negocjacjach
Opowiadanie jest jak nawias w konflikcie albo negocjacjach. To okazja, aby zainspirować strony to rozluźnienia swoich stanowisk. Kiedy słuchamy historii, nieświadomie nasiąkamy przekonaniami.
Za pomocą storytellingu łatwo komunikować wizję
Opowiedz historię podobnej firmy, podobnego działu/ podobnego pracownika, którym udało się to, co zamierzacie. Pracownicy tworzą analogie i wybiegają myślami w przyszłość.
Aby wprowadzić ludzi odważnie na zupełnie nowy grunt, najlepiej najpierw ich tam zabrać w ich wyobraźni.
~ Steven Denning, Leader’s Guide to Storytelling
Strategicznie opowiadając menedżer może pracować na swoim autorytetem
Opowiedz o tym, co Ciebie upoważnia do zajmowanie tej pozycji. Twoi ludzie i tak opowiadają sobie jakąś historię na temat tego skąd jesteś/ co Ciebie napędza/ jakie wartości wyznajesz. Opowiadając właściwe historie, możesz w dwie minuty udowodnić coś, co normalnie zajęłoby miesiące.
Dostarczamy kompleksowych rozwiązań doradczo-szkoleniowych
Możecie Państwo dowolnie łączyć usługi doradczo-szkoleniowe w zakresie technik narracyjnych i storytellingowych w przedsiębiorczości, efektywności osobistej i zarządzaniu:
- umiejętności komunikacyjnych
- umiejętności przywódczych
- umiejętności sprzedażowych
- umiejętności prezentacyjnych
- umiejętności autoprezentacyjnych
Usługi szkoleniowo-coachingowe:
- warsztaty
- seminaria wewnętrzne
- wykłady interaktywne zamiast warsztatu dla wyższej kadry kierowniczej
- coaching w umiejętnościach komunikacyjnych
- leadership/ executive coaching
- coaching menedżerski (corporate coaching) — coaching dla menedżerów średniego szczebla
- coaching sprzedażowy
- coaching grupowy dla podniesienia zaufania i zaangażowania w zespołach (synergii)
- przywództwo systemowe (complexity y leadership)
- kilkugodzinne seminarium w siedzibie firmy
- konsultacje przed:
- prezentacją
- wystąpieniem
- spotkaniem
- negocjacjami
Usługi konsultingowe i doradcze:
- audyt kultury organizacji/ przedsiębiorstwa
- konsultacje odnośnie strategii komunikacji wewnętrznej, piar wewnętrznego, piar zewnętrznego
- strategia komunikowania procesu zmiany
- zarządzanie utajoną/ nieformalną komunikacją wewnętrzną
- podnoszenie morale i zaangażowania pracowników
- długofalowe motywowanie pracowników
- konsultacje indywidualne
Usługi, z których możecie Państwo skorzystać dotyczą dowolnych poziomów organizacji:
- zarząd
- menadżerowie średniego i wyższego szczebla
- działy sprzedaży
- pojedyncze osoby
- menadżerowie zmian
- menedżerowie projektów
- liderzy zespołów
- menedżerowie nowo powołani
- liderzy produkcyjni
Nasze usługi dla Państwa mogą obejmować dowolną perspektywę czasową:
Od jednorazowego:
- szkolenia
- szkolenia indywidualnego
- konsultacji
Przez:
- projekt kompleksowych zmian komunikacji wewnętrznej w organizacji
- projekt piarowy
- projekt brand marketingowy dla firmy, organizacji, przedsiębiorstwa czy nowego produktu/ usługi
Po:
- dłuższą współpracę, w której towarzyszmy w rozwoju komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Państwa przedsiębiorstwa.
Zapraszam do współpracy,
~Michał Celmerowski